Olej kokosowy jednak nie taki zdrowy

Przez długi czas olej kokosowy był modny i uważany za zdrowy tłuszcz do przyrządzania posiłków a także zabiegów pielęgnacyjnych. Ale czy tak na prawdę jest?

Masło kokosowe to olej roślinny wytwarzany poprzez tłoczenie i rozgrzanie kopry, czyli twardego miąższu orzechów palmy kokosowej.

Olej kokosowy miał swoich zwolenników i przeciwników. Ostatnimi dniami American Hearth Association (AHA) ostrzega, że ten uważany wcześniej za zdrowy olej nie do końca jest taki zbawienny jak ludzie myśleli. AHA zaktualizowało ostatnio swoje podejście do nasyconych kwasów tłuszczowych, z których w 82% olej kokosowy jest zbudowany. Wskazują, że nasycone kwasy tłuszczowe (NKT) zwiększają poziom lipoprotein LDL, czyli tzw. “złego cholesterolu”, które to mogą powodować powstawanie płytki miażdżycowej oraz powstawania zatorów, które są bezpośrednio czynnikiem udarów i zawałów serca.

Dodatkowo AHA radzi by poziom nasyconych kwasów tłuszczowych utrzymywać na poziomie 6% z całości spożywanych dziennie kalorii u osób, które muszą dążyć do obniżenia poziomu cholesterolu. “Ponieważ olej ten podnosi poziom cholesterolu LDL, przyczyny chorób sercowo-naczyniowych i brak jest w nim korzystnych właściwości, odradzamy wykorzystywanie oleju kokosowego”.

Pamiętajmy jednak aby nie przechodzić ze skrajności w skrajność. Nie ma potrzeby wyrzucania całkowicie oleju kokosowego czy nawet wszystkich NKT z diety. Warto jednak zastępować je innymi kwasami tłuszczowymi, które znajdziemy m.in. w olejach roślinnych, orzechach czy awokado.

Źródło

Kim jesteśmy?

O nas

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.