Odchudzanie. Pięć największych błędów przy redukcji

Jak wszyscy wiemy czasami odchudzanie może być ciężkie. Nie zawsze zrzucanie wagi jest takie proste i osiągnięcie wymarzonych cyferek na wadze jest dla niektórych drogą przez mękę (choć wcale takie być nie musi!). Dlaczego nie możesz schudnąć? Kilka powodów przedstawiliśmy poniżej:

1. Nierealne założenia.

Dużo osób odkłada odchudzanie na ostatnią chwilę. Często przypominamy sobie, że trzeba schudnąć na miesiąc przed planowaną ważną uroczystością czy wakacjami. Musimy pamiętać, że zdrowe odchudzanie to ubytek wagi wynoszący ok. 0,5 -1 kg tygodniowo. Tylko racjonalne założenia sprawią, że odchudzanie nie zakończy się spektakularnym efektem jojo, a zamiana nawyków żywieniowych korzystnie wpłynie na zdrowie i samopoczucie.

2. Monodiety

Ludzki organizm to bardzo skomplikowana maszyna, w której zachodzi mnóstwo procesów biochemicznych i aby mogły one zachodzić istnieje potrzeba dostarczania niezbędnych składników
pochodzących z pożywienia. Diety owsiankowe, bananowe czy marchewkowe stosowane regularnie często są przyczyną niedoborów mikro- i makroelementów oraz składników odżywczych (węglowodanów, białek, tłuszczów), co skutkuje dolegliwościami ze strony układu pokarmowego takimi jak zaparcia, biegunki, wzdęcia, nieprzyjemny oddech, zgaga, gazy ale i również osłabieniem, apatią, brakiem koncentracji, uczuciem zimna a nawet dolegliwościami skórnymi.

3. Zły dobór ćwiczeń.

Odchudzanie powinno iść w parze z odpowiednią aktywnością fizyczną. Najlepsze są oczywiście ćwiczenia ogólnorozwojowe, angażujące wiele partii mięśniowych jednocześnie.
Stretching, ćwiczenia izolowane lub ze zbyt lekkim obciążeniem nigdy nie będą dawały najlepszych efektów w możliwie najkrótszym czasie.

4. Dążenie do niedowagi.

Prawidłowy zakres BMI mieści się w zakresie 18,5 – 24,99. Stosując monodiety i źle dobierając ćwiczenia, tracimy masę mięśniową w dalszym ciągu mogąc mieć otłuszczone ciało. Zwykle decydujemy się na dalszą redukcję, co nie zmienia spektakularnie naszej sylwetki, a z czasem prowadzi do niedowagi.

5. Wiara w cudowne suplementy.

Nie istnieje coś takiego jak cudowna tabletka, czy herbatka. Do wymarzonej sylwetki dochodzi się latami odpowiedniej diety i treningu. Oczywiście są suplementy (np. spalacze tłuszczu), które wspomogą proces redukcji ale tych godnych uwagi jest niewiele, a żeby wszystko działało jak należy to powinno stosować się je w parze ze zbilansowaną i przemyślaną dietą.

 

Zobacz także:

Metale ciężkie w żywności dla dzieci i niemowląt. Consumer Reports