Czekolada dla zdrowia!

Uwielbiacie czekoladę? Jak chyba każdy, ale spokojnie! Nie musicie czuć się winni z każdą zjedzoną kostką! No może nie do końca…  Źródła donoszą, że czekolada posiada wiele dobroczynnych właściwości. Oczywiście mowa o gorzkiej czekoladzie 😉

Ostatnimi czasy pojawiło się badanie prowadzone przez Harvard T.H. Chan School of Public Health. Badanie miało miejsce w Danii i dotyczyło wpływu małych ilości czekolady na zdrowie. Wykazało ono znaczny spadek zdiagnozowanych pacjentów z migotaniem przedsionków oraz nieregularnym biciem serca. Już wcześniejsze badania wskazywały, że ciemna czekolada bogata w kakao wpływa korzystnie na układ krwionośny, prawdopodobnie przez dużą ilość flawonoli w nim zawartych.

Flawonole – to grupa związków organicznych stanowiących podgrupę flawonoidów. Występują w owocach, warzywach i roślinach leczniczych. Nadają m.in. żółty kolor roślinom, w których występują. Mają dobre właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Czekolada pod mikroskopem

W badaniu brało udział ponad 55 tysięcy mężczyzn i kobiet. Wzięto pod uwagę wskaźnik masy ciała (BMI), ciśnienie krwi i cholesterol badanych. Badanie wykazało, że porównując uczestników, którzy jedli jedną do trzech porcji czekolady w miesiącu mieli o 10% mniejsze ryzyko wystąpienia arytmii, niż ci, którzy zjadali porcję (ok. 30g) czekolady mniej niż raz w miesiącu. Idąc dalej ci, którzy jedli porcję raz w tygodniu mieli zmniejszone ryzyko o 17% a ci, którzy jedli sześć porcji czekolady tygodniowo ryzyko zmniejszało się o 20%. Przy większych ilościach ryzyko znowu rosło.[1][6]

Inne badanie, w którym wzięło udział 18 tysięcy uczestników, także wykazało, że kakao znacznie obniża ryzyko chorób układu krążenia, działa ochronnie na pamięć oraz zmniejsza ryzyko zaburzeń procesów poznawczych. Wcześniejsze badania wskazują także, że mogą wystąpić inne korzystne efekty spożywania czekolady takie jak obniżenie ciśnienia krwi, poprawy jej przepływu przez rozszerzenie naczyń krwionośnych, zmniejszenie stanów zapalnych, a także poprawa wrażliwości na insulinę oraz poprawa metabolizowania glukozy.[2][13][14]

Na plus dla naszej pamięci

Wcześniejsze badania wskazują, że ochronne działanie na pamięć oraz funkcje poznawcze może nieść dalsze pozytywne efekty. Choć może to tylko zbieg okoliczności, to w krajach gdzie spożycie kakao jest większe, notuje się wyższy poziom inteligencji oraz zmniejszone ryzyko demencji. Chociaż te korzyści są trudne do udowodnienia. [3][7]

Czekolada – wyrób cukierniczy sporządzany z miazgi kakaowej, tłuszczu kakaowego (masło kakaowe), środka słodzącego i innych dodatków. Według dyrektywy 2000/36/WE czekoladę definiuje się jako wyrób otrzymywany z wyrobów kakaowych i cukrów, który zawiera nie mniej niż 35% suchej masy kakaowej ogółem, w tym nie mniej niż 14% suchej odtłuszczonej masy kakaowej.[10][11][12]

Badanie, które ukazało się w The Journal of the International Society of Sports Nutrition, w którym wzięło udział 9 kolarzy, sugeruje, że ciemna czekolada wpływa na efektywność podczas wysiłku fizycznego. Epikatechiny zawarte w kakao wspierają produkcję azotynów, które to wspierają wydolność podczas treningu.[4][8][15]

A to nie wszystko! Kolejne badania na temat czekolady donoszą, że może ona mieć także pozytywny wpływ na łożysko i rozwój płodu. Badanie przeprowadzono na grupie 129 ciężarnych kobiet, które spożywały przez 12 tygodni porcje (30g) czekolady dziennie (jedna grupa czekoladę z niską zawartością flawonoli, druga z wysoką zawartością flawonoli). Trzeba jednak zauważyć, że różnica między dwoma grupami nie była istotna, co sugeruje, że to nie ilość flawonoli odgrywa tutaj pierwsze skrzypce.[5]

 

Podsumowując. Czekolada – a raczej kakao w niej zawarte, może pozytywnie wpływać na pracę serca, zmniejszać ryzyko arytmii, działa ochronnie na pamięć i poprawia funkcje poznawcze, może wpływać na efektywność podczas wysiłku fizycznego oraz pozytywnie wpływa na łożysko i rozwój płodu! Niestety, zła wiadomość dla czekoladoholików jest jednak taka, że chociaż kakao jest kluczowym składnikiem, różnice w metodach wyrobu czekolady powodują, że nie każda jest dobrym źródłem flawanoli. Pamiętajmy! Wszystko z umiarem! Czekolada zawiera dużo tłuszczu, cukru i kalorii co może nieść także negatywny wpływ jej konsumpcji, lecz w małych ilościach… Na zdrowie!

Zobacz także:

OMLET WARZYWNY

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.