Testosteron a trening

Czy trening ma wpływ na testosteron ?

Naukowcy z Uniwersytetu w Tsukuba i Ryutsu Keizai  w Japonii przez 12 badali wpływ ćwiczeń aerobowych na poziom wolnego, całkowitego i biodostępnego testosteronu na grupie 46 mężczyzn (16 z wagą prawidłową i 28 z nadwagą lub otyłością). Żaden z mężczyzn nie ćwiczył wcześniej regularnie.

Jak wynika z przeprowadzonych przez rozpoczęciem badań testów grupa mężczyzn z nadwagą lub otyłością charakteryzowała się znacząco niższymi poziomami testosteronu w porównaniu z mężczyznami z prawidłowym BMI. Wszyscy ochotnicy wykonywali 12 tygodniowy plan ćwiczeń aerobowych (40-60 min joggingu lub chodzenia) od jednego do trzech dni w tygodniu. Poziomy testosteronu zbadano pod koniec badania.

Testosteron jest męskim hormonem płciowym, a niski poziom krążącego testosteronu prowadzi do różnych zaburzeń zdrowotnych u mężczyzn. Otyłość, jeden z największych problemów na świecie, prowadzi do obniżenia poziomu krążącego testosteronu u mężczyzn “- napisał zespół badawczy. Zmęczenie, zmniejszony popęd płciowy, zmniejszenie masy mięśniowej i kostnej to niektóre z typowych objawów niskiego poziomu testosteronu u mężczyzn.

Jak wynika z powyżej przedstawionych wyników badania, grupa mężczyzn z waga prawidłową nie zanotowała statystycznie istotnych zmian w poziomie testosteronu. Zwiększenie poziomu wszystkich zmierzonych form testosteronu zanotowała grupa mężczyzn z nadwagą lub otyłością.

 

Zobacz także:
Umów się na wizytę

Piśmiennictwo
1/ 12-Week Exercise Program Significantly Improved Testosterone Levels in Overweight, Obese Men- Vigorous exercise amplified increase in hormone levels [online], American Physiological Society, NewsWise, 27.10.2016 [dostęp: 06.08.2017], Dostępny w Internecie: <http://www.newswise.com/articles/12-week-exercise-program-significantly-improved-testosterone-levels-in-overweight-obese-men>