Jak zmniejszyć ból miesiączkowy?

Dzisiejszy post skierowany jest głównie do kobiet, z racji tego, że porusza temat miesiączki. Dobrze znany jest nam ból miesiączkowy i ciągle szukamy najlepszego sposobu na jego złagodzenie. Odpowiem zatem na pytanie, czy fizjoterapia oraz styl życia może wpłynąć na poprawę samopoczucia podczas menstruacji?

Ból miesiączkowy to tak naprawdę skurcze w dolnej części brzucha, które mogą pojawiać się już przed krwawieniem i nie są związane z zaburzeniami miednicy mniejszej. Zwiększona produkcja prostaglandyny przez endometrium prowadzi do nadmiernej kurczliwości macicy oraz powoduje niedotlenienie i niedokrwienie, dodatkowo zmniejsza się poziom progesteronu podczas fazy lutealnej. Te dwa czynniki osiągają swój szczyt podczas pierwszych dwóch dni miesiączki. Zakłada się, że właśnie one mogą wywoływać skurcze i ból, który może promieniować w stronę ud.

Zazwyczaj rozpoczyna się kilka godzin przed menstruacją i może trwać do dwóch, trzech dni. Towarzyszyć temu mogą dodatkowo bóle głowy, pleców, nudności i tym podobne co często staje się przyczyną nieobecności w szkole przez młode dziewczyny. Problem ten dotyka od 60% do 90% młodych kobiet na całym świecie i może utrzymywać się niezmiennie aż do 50 roku życia. Badania przeprowadzone na 1266 studentkach, pokazują, że 45% z nich przechodzi bolesne miesiączki w każdym miesiącu, a 43% ma miesiączki bolesne co jakiś czas. Wynika z tego, że tylko 12% badanych przechodzi ten czas bezboleśnie.

Przy łagodzeniu bólu głównie skupia się na stosowaniu niesteroidowych leków przeciwzapalnych, które powodują rozluźnienie mięśni macicy, oraz na lekach antykoncepcyjnych. Jeżeli chodzi o sposoby radzenia sobie z bólem bez sięgania po farmakoterapię, kobiety zazwyczaj decydują się pomóc sobie poprzez zastosowanie ciepła.

Niefarmakologicznym rozwiązaniem mogą okazać się metody fizjoterapeutyczne, takie jak akupunktura czy akupresura, stymulacja prądem TENS, masaż, oraz techniki rozluźniające na przykład joga, ćwiczenie mięśni dna miednicy, laseroterapia. Największy wpływ na złagodzenie bólu miała właśnie joga, wykonywana codziennie w 20 – minutowych sesjach w fazie lutealnej, a zaraz po niej akupunktura, gdzie ból został zredukowany zaraz po zabiegu oraz prądy TENS. Skuteczne wyniki w leczeniu ostrego bólu uzyskał laser niskiej częstotliwości poprzez złagodzenie stanu zapalnego. Zastosowanie pola magnetycznego powoduje zmniejszenie bólu i stanu zapalnego, zwiększa liczbę białych krwinek i fibroblastów, przyspiesza zniesienie obrzęku i swoją skuteczność wykazuje w terapii bólu miesiączkowego, będąc terapią bezpieczną. Najmniej skuteczna okazała się manipulacja kręgosłupa. Równie dobrym sposobem, niewymagającym interwencji osób trzecich jest wykorzystanie ciepła, które łagodzi ból na poziomie podobnym co akupresura.

Należy też pamiętać, że styl życia także może mieć wpływ na bolesność podczas miesiączki, badania wskazują, że osoby pijące słodkie napoje gazowane oraz spożywające mięso częściej odczuwają ból podczas menstruacji. Zarówno alkohol, jak i palenie tytoniu nie wpływa jednak na powyższą dolegliwość. Duży wpływ może mieć także wczesność pierwszej miesiączki, występuje większe prawdopodobieństwo wystąpienia bólu, jeśli pojawiła się ona przed lub w 12 roku życia.
Podczas okresu nie polecałabym ciężkich ćwiczeń fizycznych, gdyż mięśnie potrzebujące tlenu będą odbierać krew z miednicy mniejszej co może w przyszłości skutkować endometriozą pozamaciczną.

Piśmiennictwo
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24856936
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29184281
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0201894